31 maja 2013

PRZENIESIENIE WŁOSKIEGO ZASIŁKU DLA BEZROBOTNYCH DO POLSKI



Ostatnia aktualizacja: 07.01.2018 r.

Jeśli pracowaliście we Włoszech, uzyskaliście prawo do włoskiego zasiłku dla bezrobotnych (Naspi) i planujecie powrót do Polski (lub wyjazd do innego kraju UE, ale skupię się tu na Polsce) w celu poszukiwania tam pracy, możecie złożyć wniosek o przeniesienie zasiłku.

Jakie trzeba spełnić warunki?

Przed wyjazdem musicie poinformować o  nim urząd pracy, a następnie udać się do "Waszego" oddziału INPS i wystąpić o wydanie europejskiego formularza U2 (dawniej E303), który poświadcza Wasze prawo do pobierania zasiłku. Możecie przy okazji również wystąpić o wydanie formularza U1 (dawniej E301), potwierdzającego okresy ubezpieczenia we Włoszech, który może Wam się w przyszłości przydać do wniosku o polski zasiłek dla bezrobotnych.


Jeśli nie pobraliście formularza U2 we włoskim INPS, w momencie rejestracji w polskim Powiatowym Urzędzie Pracy powiedzcie o tym urzędnikowi – polski urząd wystąpi w Waszym imieniu do INPS o jego wydanie. Uprzedzam jednak, że istnieje spore prawdopodobieństwo, że wydłuży to czas załatwienia sprawy.


W ciągu 7 dni od powrotu do Polski, uzbrojeni w formularz U2, musicie zarejestrować się w tamtejszym Urzędzie Pracy, który poinformuje o tym fakcie INPS i w ten sposób potwierdzi, że dopełniliście formalności i zachowujecie prawo do zasiłku. Jeśli zarejestrujecie się po upływie 7 dni, zasiłek za dni spóźnienia nie zostanie Wam wypłacony.

Zasiłek wypłacany jest na podane przez Was konto bankowe przez maksymalny okres 3 miesięcy, przy czym od 2010 roku przepisy unijne dopuszczają możliwość przedłużenia tego okresu do 6 miesięcy. Wniosek o przedłużenie okresu wypłaty zasiłku należy złożyć do włoskiego INPS, gdyż to INPS wypłaca zasiłek, nie polski urząd pracy.

Przez okres pobierania transferowanego zasiłku jesteście oczywiście zwolnieni ze stawiania się we włoskim urzędzie pracy i uczestniczenia w aktywizacji zawodowej, gdyż podlegacie czasowo polskim przepisom. Począwszy od czwartego miesiąca (lub siódmego, jeśli INPS przedłużył Wam zasiłek), włoski urząd pracy ma obowiązek się z Wami skontaktować i poddać Was procedurom aktywizacji.

Pozwolę sobie tutaj na komentarz na podstawie własnych obserwacji: wiele osób woli „udawać”, że nadal znajduje się we Włoszech i pobierać „normalny” zasiłek, przez maksymalny okres czasu. Jest to oczywiście zrozumiałe ze względów finansowych, jednak pamiętajcie, że wyprowadzka z Włoch na stałe powoduje utratę prawa do zasiłku, więc jest to postępowanie niezgodne z przepisami. Wybór należy do Was, w zależności od Waszego stopnia umiłowania ryzyka.;)

86 komentarzy:

  1. hmmm a co jeśli nie zarejestruje się w urzedzie polskim?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba oczywiste - nie będziesz mogła przenieść zasiłku, on przysługuje osobom bezrobotnym zarejestrowanym w urzędzie pracy.:)

      Usuń
  2. Witam, pracuje we Włoszech sezonowo od dwoch lat. Na miesiące wolne wracam do Polski. Zgodnie z nowymi przepisami zasilek przysługujący mi we Włoszech mogę odebrać tylko bedac na miejscu poprzez podpisanie listy. niestety na miesiące wolne od pracy przebywam w Polsce. Przenosząc zasilek do Polski, musze sie poniżej z niego rozliczać w Polsce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie bardzo rozumiem, o jakich nowych przepisach mówisz - nic mi nie wiadomo o tym, by do pobierania zasiłku konieczne było podpisywanie "listy". Do końca kwietnia pracownicy sezonowi mają prawo do zasiłku mini Aspi (http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/05/mini-aspi-czyli-mini-zasiek-dla.html), który począwszy od 1 maja 2015 r. zostanie zastąpiony przez zasiłek Naspi (http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2015/01/naspi-nowy-zasiek-dla-bezrobotnych-od.html).

      Jeśli Twoje miejsce zamieszkania do celów podatkowych znajduje się w Polsce (a więc masz tam centrum interesów życiowych lub przebywasz w Polsce dłużej niż 183 dni w roku), transferowany włoski zasiłek powinien być opodatkowany tylko w Polsce, więc powinnaś wpisać go do polskiego PIT-u. Ponieważ jest to jednak kwestia dotycząca polskich przepisów, których dokładnie nie znam, na Twoim miejscu złożyłabym wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów w "Twoim" urzędzie podatkowym:

      http://www.finanse.mf.gov.pl/wynik/-/asset_publisher/JLw0/content/ord-in-5-wniosek-o-wydanie-interpretacji-indywidualnej-obowiazuje-od-11-02-2013-r?redirect=http%3A%2F%2Fwww.finanse.mf.gov.pl%2Finne%2Fbaza-wiedzy%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_aJr2%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_count%3D1#p_p_id_101_INSTANCE_aJr2_

      Usuń
  3. wimam mam pytanie jesli mam zasilek dla bezrobotnych we wloszech i jest przesylany na moje konto wloskie a obecnie jestem w polsce czy musze zgolosic to w imps i podac adres polski tam gdzie bylam zameldowana na czas pracy pani ta zglosila do komuny i wymeldowala mnie;dziekuje,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wypowiedziałam się na ten temat na końcu artykułu, kursywą - ponieważ wyprowadzając się na stałe z Włoch tracisz prawo do zasiłku (możesz go jedynie przenieść i pobierać przez okres trzech miesięcy w Polsce), teoretycznie powinnaś poinformować o tym INPS, by mógł wstrzymać on wypłatę zasiłku lub transferował go do Polski. Biorąc pod uwagę, ze oznacza to często utratę sporej kwoty, wiele osób woli nie informować INPS o wyprowadzce i pobierać zasiłek do końca, choć nie powinno tak być.

      Usuń
  4. wimam mam pytanie jesli mam zasilek dla bezrobotnych we wloszech i jest przesylany na moje konto wloskie a obecnie jestem w polsce czy musze zgolosic to w imps i podac adres polski tam gdzie bylam zameldowana na czas pracy pani ta zglosila do komuny i wymeldowala mnie;dziekuje,

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam czy w przypadku starania sie o zasiłek transferowy do Polski musze tez otwierac konto włoskie,bo wtedy chyba inps wysyła na konto biura pracy w Polsce a oni dopiero mi na konto?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zasiłek wypłacany jest przez INPS, bez względu na to, gdzie będziesz mieszkać, jeśli więc nie posiadasz we Włoszech konta, zapytaj, czy możliwe jest podanie zagranicznego konta bankowego.

      Usuń
  6. Witam.
    Opiszę swoją sytuację.

    Od 5 lat pracuje we Włoszech,praca sezonowa.
    Po raz pierwszy przenoszę zasiłek do Polski.
    Sezon skończyłem 10,04,2015.Udałem się do Centro di mediazione lavoro po Scheda anagrafico-professionale.
    Pani w CENTRO spytała czy jadę do Polski czy zostaję we Włoszech.Odpowiedziałem ze wracam do Polski.
    Pani podała mi informacje że nie moge brać zasiłku na zasadach takich jak bym został we Włoszech,ale mogę przeniesć zasiłek do polski,żebym po powrocie do Polski zarejestrował sie w ciągu 7 dni w urzędzie pracy.Na pytanie moje o formularz do przeniesienia zasiłku do polski,dostałem informacje że o wszystko wystąpi polski urząd pracy.
    Po powrocie zarejestrowałem się w urzędzie jako osoba poszukująca pracy.Pan w urzędzie spytał czemu nie mam formularza U2 i ze powinni mi go wydać ale jak nie wydali to oni wystąpia o ten formularz,ale potrwa to więcej czasu.
    I teraz kulka pytań
    Jak długo czeka się na odpowiedz z włoch bo wszystko zostało wysłane ponad miesiąc na Fax i listem poleconym i żadnej odpowiedzi
    Czy jak byłem w Centro di mediazione lavoro i pobrałem ten dokument i podałem kiedy wracam do włoch na sezon letni to jestem zarejestrowany jako osoba bezrobotna z prawem do zasiłku czy trzeba było jeszcze gdzieś się udać i czekać dopiero na decyzję.
    Powiem Pani jeszcze że byłem z INPS po ten formularz tak dla spokoju i powiedziano mi ze inps takiego formularza nie wystawia,to kto wkońcu go wystawia bo urząd pracy wystąpił do inpsu włoskiego o taki formularz U2.
    Proszę mi wytłumaczyć.Że jak przenoszę zasiłek do polski to formalności są załatwiane po miedzy URZĄD PRACY POLSKI A INPS WŁOSKI
    i to urzad włoski wystawia formularz U2 czy robi to ptronata a może Centro di mediazione lavoro.
    Pan w urzędzie pracy podał mi także informacje ze zasiłek jest przeniesiony do polski to i tak inps bedzie mi go wypłacał na konto włoskie.
    Jak byłem w patronata Pani popatrzała na moje dokumenty pobrane z Centro di mediazione lavoro.Dostałem informacje ze brak jest numeru przy
    ISCRITTO ALLA DISOCCUPAZIONE DAL. co to jest ???.
    Dziękuje za informacje i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1) Nie jestem w stanie powiedzieć, jaki jest okres oczekiwania na przesłanie z Włoch formularza U2, niestety czas rozpatrywania różnego rodzaju wniosków potrafi się we Włoszech ciągnąć bardzo długo. Pewnym rozwiązaniem może być kontakt z INPS za pomocą infolinii i zapytanie, na jakiem etapie jest sprawa.

      2) Kwestia rejestracji w urzędzie pracy regulowana jest na poziomie regionalnym, w każdym razie na pewno zgłosiłeś, że jesteś bezrobotny. Nie jestem jednak pewna, czy jest to równoznaczne z potwierdzeniem prawa do zasiłku, skoro nie złożyłeś w INPS wniosku o jego przyznanie - druk U2 potwierdza utrzymanie prawa do zasiłku, ale nie mogę z całą pewnością powiedzieć, że zastępuje on wniosek o przyznanie zasiłku. Całkiem możliwe, że przed wyjazdem powinieneś najpierw uzyskać prawo do zasiłku, by było co przenosić do Polski. Również w tym przypadku radziłabym zadzwonić na infolinię INPS, tym bardziej, że jeśli okaże się, że bez wniosku o przyznanie zasiłku nie możesz go otrzymać, operator może telefonicznie taki wniosek od Ciebie przyjąć.

      3) Oczywiście, że INPS wystawia formularz U2, ma taki obowiązek - pracownik, który twierdzi, że tak nie jest, powinien przeczytać sobie okólnik wydany przez INPS w 2010 roku (patrz punkt 4 b):

      http://www.inps.it/bussola/visualizzadoc.aspx?svirtualurl=%2Fcircolari%2Fcircolare%20numero%20132%20del%2020-10-2010.htm

      Jeśli nie wystąpisz o jego wydanie, może to zrobić polski urząd pracy, co jednak wydłuża całą procedurę.

      4) "Iscrito alla disoccupazione dal ...." to data, w której zostałeś zarejestrowany jako bezrobotny. Jeśli pole to jest puste, skontaktowałabym się z Centro Mediazione Lavoro, by to wyjaśnić - może okazać się, że nie figurujesz jako osoba bezrobotna, która zgłosiła gotowość natychmiastowego podjęcia zatrudnienia.

      Usuń
  7. CZy przenosząc zasiłek NASPI mogę podać numer polskiego konta walutowego?

    Co dokładnie muszę zrobić po zakończeniu umowy: iść do jakiegoś urzędu oprócz INPS? robię to pierwszy raz nie wiem jak to ogarnąć a mój włoski też mierny jest..

    pomocy, dziękuję za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pierwsze pytanie może Ci odpowiedzieć jedynie INPS, niestety nie mam pojęcia, czy dokonuje on wpłat na zagraniczne konta bankowe.

      Po zakończeniu umowy nie musisz robić nic oprócz złożenia wniosku o przyznanie zasiłku (o tym, jak to zrobić, pisałam tutaj: http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2015/01/naspi-nowy-zasiek-dla-bezrobotnych-od.html) oraz wystąpienie, po jego przyznaniu, o wydanie formularza U2.

      Usuń
    2. Właśnie próbowałam się dodzwonić na infolinię ale tylko zmarnowałam pieniądze, cały czas zajęte dziękuje za informację. ulżyło mi że nie muszę iść do żadnego urzędu

      Usuń
    3. a nie trzeba być zarejestrowanym w Centro per l’Impiego ?

      Usuń
    4. Aby otrzymać zasiłek, musisz zadeklarować natychmiastowa gotowość do podjęcia nowego zatrudnienia, a dokonać tego możesz w momencie składania wniosku o przyznanie zasiłku dla bezrobotnych. Oczywiscie możesz wybrać się na wycieczkę do urzędu pracy, jeśli bardzo Ci zależy, ale po co? :) INPS przekaże tam Twoje oświadczenie, wiec nie ma takiej potrzeby, wszystko można załatwić za jednym zamachem, przez internet.

      Usuń
  8. Dzień dobry chciałam się dowiedzieć czy aby przenieść zasiłek do polski to trzeba mieć we włoszech stałe miejsce zamieszkania? Bo ja mieszkam podczas sezonu tylko we włoszech w pensjonacie w którym pracuję.. i czy przed upływem tych 3 mcy na które można przenieść zasiłek do polski należy ponownie stawić się się we włoskim urzędzie pracy? Ja pracowałam w tym roku prawie 8 miesięcy i chciałabym wrócić do polski poszukać pracy...ale jeśli się nie uda to bym dostała tu ponownie zatrudnienie od połowy marca. I nie wiem co mam powiedzieć w urzędzie? Wystarczy że powiem że chcę poszukać pracy w polsce? Czy trzeba coś więcej przedstawić żeby chcieli przesyłac ten zasiłek? I przez te 3 miesiące będzie to zasiłek jaki bym dostała we włszech-chodzi mi o wysokość zasiłku? I czy mam powiedzieć że jeśli mi się nie uda nic w polsce znaleźć to dostanę tu a 100%zatrudnienie. W tym roku sezon kończę 31.10. A w przyszłym roku zaczęłabym od 14.03. Wiec od listopada do stycznia dostawałabym zasiłek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli uzyskasz prawo do zasiłku, masz również prawo do jego przeniesienia do innego kraju UE. Procedura jest dokładnie taka, jak napisałam w artykule - wystarczy, ze zarejestrujesz się w urzędzie pracy we Wloszech i wystąpisz do INPS o wydanie druku U2 w celu przeniesienia zasiłku do Polski. Nie musisz się z tego tłumaczyć, to Twoje prawo. :)

      Musisz wrócić do Włoch przed upływem trzech miesięcy, podczas których będziesz otrzymywać transferowany zasiłek, jeśli nie chcesz utracić reszty początkowo przyznanego świadczenia (jeśli okres wypłaty zasiłku był dłuższy niż 3 miesiące). Powiedzmy, ze INPS przyzna Ci cztery miesiące zasiłku, od 1 listopada do 28 lutego - jeżeli nie stawisz się we Wloszech przed końcem stycznia, otrzymasz tylko "przeniesione" trzy miesiące zasiłku zamiast czterech. Jak wspomniałam w artykule, wiele osób nie przenosi zasiłku i udaje, ze nie wyjechało z Włoch, by pobierać świadczenie przez maksymalny okres, a nie tylko przez trzy miesiące (choć oczywiscie nie powinno tak być).

      Przeniesiony zasiłek jest zasiłkiem włoskim, wiec jego wysokość będzie dokładnie taka, jaka Ci przysługuje zgodnie z obliczeniami INPS, bez względu na to, czy zostaniesz we Wloszech, czy wyjedziesz. Zmienia się tylko maksymalny okres jego wypłaty.

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo za odpowiedź:)

      Usuń
  9. A przepraszam jeszcze tylko jedno.. a mówić w urzędzie pracy i patronacie że jeśli nie znajdę pracy w polsce to mój obecny pracowadca przyjmnie mnie chętnie od marca? Czy o tym nie mówić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A po co urzędom ta informacja? Do niczego im się ona nie przyda. :)

      Usuń
    2. I jeszcze jedno mogę tego samego dnia którego pójdę do urzędu pracy i patronatu iść następnie do inps i tego samego dnia wieczorem wyjechać?czy dopiero natępnego dnia?

      Usuń
    3. Nie widzę przeszkód, możesz wyjechać, kiedy chcesz. :) Dowiedz się jedynie, czy formularz U2 zostanie Ci wydany od ręki, czy też będziesz musiała kilka dni poczekać.

      Usuń
    4. Nie myślałam, że ktoś wstaje tak wcześnie jak ja:) postaram się o to dowiedzieć:) ale tak z Pani doświadczeń to wiele osób ma z tym problemy? I jeszcze jedno (prawdopodobnie już ostatnie zapytanie ;) ) jak pójdę do urzędu pracy to od razu tam mówić że chcę poszukać pracy prawda i w patronacie też?

      Usuń
    5. Niestety nie wiem, jak to wygląda w praktyce, jednak tak naprawdę nikt nie prosił mnie do tej pory o pomoc z racji tego, ze INPS robi problemy w kwestii wydania druku U2. :)

      W urzędzie pracy i w momencie składania wniosku o przyznanie zasiłku dla bezrobotnych podpisujesz oświadczenie o gotowości natychmiastowego podjęcia zatrudnienia, a gdy będziesz prosiła o wydanie druku U2, to się rozumie samo przez się, ze zamierzasz szukać pracy w Polsce.

      Usuń
  10. Dzień dobry. Jak w zeszłym roku złożyłam wniosek o zasiłek 2 listopada (byłam w urzędzie pracy i patronacie tylko bo zostawałam we włoszech) to Inps przysłał mi list,że przyznają mi zasiłek dopiero w połowie stycznia. W tym roku chciałabym pojechać do polski. I mam dylemat. Czy jeśli w tym roku zgłoszę się do urzędu pracy i patronatu i złożę wniosek o przyznanie zasiłku i poinformuję że zamieżam jechać do polski to czy wtedy mogę w inpsie zglosić,że chciałabym przenieść zasiłek. To dopiero,gdy wyślą do mnie ten list że przyznali mi zasiłek (prawdopodobnie znów dopiero po około2 miesiącach) będę mogła od nich dostać zaświadczenie u2?czy lepiej gdy powiedzą że będę musiała długo na to czekać to lepiej zostawić to polskiemu urzędowi?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. INPS najpierw musi rozpatrzeć Twój wniosek o przyznanie zasiłku, wiec dopóki tego nie zrobi, nie bardzo będzie co przenosić.:) Jak sama zauważyłaś, czas rozpatrywania do najkrótszych nie należy, a INPS nie może wydać Ci wcześniej U2, bo ten druk zaświadcza, ze masz prawo do zasiłku dla bezrobotnych - jeśli INPS nie wie, czy je masz, to raczej nie może niczego zaświadczyć.

      Pewnym wyjściem może być monitorowanie statusu sprawy na Twoim profilu na stronie INPS (http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/08/rejestracja-na-stronie-internetowej-inps.html) - gdy tylko zobaczysz, ze Twój wniosek został rozpatrzony pozytywnie, możesz spróbować od razu skontaktować się z INPS w celu otrzymania formularza U2, bez czekania na list.

      Usuń
    2. Czy może jak pójdę do urzędu pracy i patronatu i zgłoszę gotowość do podjęcia pracy i wyjadę do polski i w polskim urzędzie pracy powiem że nie mam u2 i gdy to oni wystąpią o wydanie mi u2 i gdy uzbroję się w cierpliwość to też to będzie wszystko zgodne z prawem i dostanę ten zasiłek prawda?:)

      Usuń
    3. Tak powinno być, ważne, byś była zarejestrowana we włoskim urzędzie pracy przez co najmniej jeden dzień, a w polskim zarejestrowała się w ciągu 7 dni od powrotu.

      Usuń
    4. Czyli gdy w tym roku 2 listopada pójdę się zarejestrować w urzędzie pracy we włoszech i w patronacie i im powiem że np za 2 dni chciałabym wyjechać do polski poszukać pracy i pójdę do inps poinformować ich o tym tego samego dnia to będzie wszystko ok? Czy muszę czekać około tych 2 miesięcy na ich decyzję-list i dopiero wtedy mogę iść do inps i przenieść zasiłek do polski?

      Usuń
    5. Albo inaczej zapytam...czy jak pójdę się zarejestrować 2 listopada jako bezrobotna w urzędzie pracy i patronacie (i ich poinformuję że zgłaszam gotowość do podjęcia pracy)i wyjadę do polski bez pójścia do inps tylko 4-5 listopada pójdę do polskiego urzędu pracy to będzie wszystko prawidłowo prawda? Bo chyba nie ma sensu iść do inps bo oni decyzję wydadzą dopiero gdzieś w styczniu.. mam rację?:)

      Usuń
    6. Ja tez uważam, ze wizyta w INPS nie ma wiekszego sensu, po powrocie do Polski zarejestruj się po prostu w urzędzie pracy,a jak otrzymasz decyzje o przyznaniu zasiłku, poproś UP o wystąpienie do INPS o wydanie druku U2 w celu przeniesienia włoskiego zasiłku do Polski. Radziłabym zarejestrować się na stronie INPS, w ten sposób dużo szybciej dowiesz się, jaka jest decyzja.

      Usuń
    7. Czytałam u Pani już na blogu o rejestracji na stronie inps,jednak pewnie nie otrzymam listu z inpsu do wyjazdu..to w takim razie jeszcze jedno.. ta decyzja o przyznaniu zasiłku zostanie mi wysłana do polski?czy jak to będzie? Up w polsce nie zostanie aitomatycznie poinformowany o decyzji inpsu? I inps sam im tego formularza nie wyśle? Przepraszam że ciągle i ciągle zadaję pytania:) mam nadzieję, że nie sprawiam za dużo kłopotów;)

      Usuń
    8. Możesz spróbować podać we wniosku o przyznanie zasiłku polski adres korespondencyjny, możesz tez zapytać w CAF o mozliwosc jednoczesnego złożenia wniosku o wydanie formularza U2, ale nie dam sobie głowy uciąć, ze tak się da. Nie liczyłabym na to, ze INPS z własnej woli wyśle polskiemu UP Twój druk U2, ktoś (Ty albo UP) musi o taki druk poprosić. Trudno mi wypowiadać się w kwestii komunikacji i przekazu informacji pomiędzy instytucjami w dwóch rożnych krajach. :)

      Usuń
  11. Witam .W styczniu 2016 r. wracam do Polski z powodu spraw osobistych.We Wloszech pracowalem 10 lat i tu moje pytanie czy nalezy mi sie zasilek dla bezrobotnych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musisz sprawdzić, czy spełniasz warunki, by go otrzymać - pisałam o nich tutaj:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2015/01/naspi-nowy-zasiek-dla-bezrobotnych-od.html

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. Niestety nie, z wyjątkiem szczególnych sytuacji - proszę, przeczytaj artykuł, tam naprawdę napisałam wszystko. :)

      Usuń
  12. dobry wieczór ....mam pytanie czy jeśli zwolnię się z pracy za porozumieniem stron ( mam kontrakt na czas nieokreslony ) będę mogła się starać o zasiłek ? dodam że warunki typu przepracowane lata i odprowadzane składki się zgadzaja tylko chodzi o motyw zwolnienia tzn musi mnie zwolnic pracodawca czy moze byc tak jak w pl za porozumieniem stron ...pracuje jako colf i niestety musze troche odpoczac przede wszystkim psychicznie nie daje rady ........i powiedzmy ze nalezal by mi sie ten zasilek to mam jeszcze jedno pytanie slyszalam ze mozna wziac jednorazowo lub co miesiac nie wiem czy to prawda i na czym polega ....chcialabym zjechac do polski ale np wrocic kiedy wyznacza termin wizyty.....bo tak naprawde to w przypadku moim ja oprocz tego ze strace prace strace rowniez mieszkanie ,to mam sobie wynajac zeby pobierac zasilek .....dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwość uzyskania prawa do zasiłku w przypadku rozwiązania umowy za porozumieniem stron istnieje jedynie wówczas, gdy doszło o niego na podstawie ugody podpisanej przed Terytorialną Dyrekcją ds. Pracy, na Twoim miejscu spróbowałabym więc dogadać się z pracodawcą i poprosić go o zwolnienie Cię. Jego to nic nie kosztuje, nie musi tego w żaden sposób usprawiedliwiać i nie poniesie za to żadnych konsekwencji, więc zależy to tylko i wyłącznie od jego dobrej woli.

      Zasiłek wypłacany jest w miesięcznych ratach, choć istnieje możliwość wystąpienia o wypłatę jednorazową - opcja ta dostępne jest jednak tylko w przypadku, gdy chcesz otworzyć własną działalność gospodarczą i potrzebujesz na to pieniędzy.

      Szczegółowy artykuł na temat zasiłku znajdziesz tutaj:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2015/01/naspi-nowy-zasiek-dla-bezrobotnych-od.html

      Usuń
    2. witaj ponownie Dee...rozmawiałam z pracodawcą i zwolni mnie ,mam jeszcze jedno pytanie ...muszę miec zameldowanie żeby otrzymac zasiłek dla bezrobotnych ?...w chwili rejestracji w urzedzie pracy i skladania wniosku do imps o przyznanie zasilku takowe zameldowanie bede miec ale po okolo 15 dniach zostane wymeldowana ...czy w związku z tym urzad meldunkowy wysyla taka informacje do inps ? wszelaką korespondencje przychodzaca do mnie odbierze wloska rodzina i bedziemy w kontakcie jakbym np miala sie zglosic ...dziękuję za wczesniejsza odpowiedz i prosze o informacje ...dziękuję :)

      Usuń
    3. Przede wszystkim to nie jest tak, że zasiłek przysługuje tylko osobom mającym we Włoszech zameldowanie (choć niektórzy tak to interpretują) - jest to świadczenie związane z opłaconymi składkami, więc INPS nie może odmówić jego przyznania ze względu na brak zameldowania. W instrukcji do wypełniania wniosku jest zresztą wyjaśnione, że jeżeli adres zameldowania (residenza) nie jest taki sam, jak adres zamieszkania (domicilio), należy wpisać ten drugi, przy czym może to być też adres zagraniczny.

      Tyle tytułem wstępu.:) W Twoim przypadku problemu nie ma żadnego, gdyż:

      1) jesteś zameldowana we Włoszech,
      2) w momencie składania wniosku będziesz zameldowana we Włoszech,
      3) nawet gdybyś nie była, to nie może to być podstawą do odrzucenia wniosku (patrz wstęp),
      4) to nie jest tak, że "zostaniesz wymeldowana" po około 15 dniach - jeśli sama nie zgłosisz w urzędzie meldunkowym wyjazdu na stałe za granicę i Twoją wyprowadzkę zgłosi, powiedzmy, właściciel, to urząd musi przeprowadzić procedurę wymeldowania Cię (tzw. cancellazione per irreperibilita'), która może potrwać nawet rok, gdyż konieczne jest sprawdzenie prawdziwości oświadczenia właściciela,
      5) na dzień dzisiejszy urząd meldunkowy nie przekazuje informacji do INPS, używają różnych systemów, więc dane dotyczące zameldowania nie są automatycznie aktualizowane.

      Usuń
    4. pani Deelaylah dziekujemy za szybkie i wyczerpujaca jak zwykle odpowiedzi na wszystkie nasze pytania ,napisalem dziekujemy bo mysle ze wszyscy podobnie myslimy czekajac z niecierpliwoscia na jakakolwiek odpowiedz

      Usuń
    5. A ja dziękuję za ciepłe słowa, bardzo się cieszę, że mogę pomóc. :)

      Usuń
  13. A można też w drugą stronę przenieść zasiłek z Polski do Włoch? Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  14. witaj Dee pracowalem we Wloszech przez ponad 7lat pracodawca w ostatnich miesiacach zaczal wyplacac pensje z miesiaca na miesiac coraz pozniej dlatego zwolnilem sie z pracy "per giusta causa" gdyz wyplaty z marca 2016 w maju 2016 wciaz jeszcze nie otrzymalem ,,,po zgloszeniu tego do urzedu pracy przez "caf" jako bezrobotny szukalem jakiejs innej pracy we Wloszech ale pozniej zjechalem do Polski bo nie bylo mnie stac oplacic czynszu ,rachunkow i reszty zaleglej wyplaty wciaz od ex pracodawcy wciaz nie dostalem ,,zasilku dla bezrobotnych tez! wiec po miesiacu z braku perspektyw zjechalem do Polski gdzie 2tygodnie pozniej znalazlem zatrudnienie na okres probny 3miesiace po ktorym moze sie okazac ze wznowia mi je pozniej na rok,,,(co taraz z tym bezrobotnym ktore wciaz jeszce ono rowniez jak i pensja od ex pracodawcy nie wplynelo??)i 2 kwestia co mam teraz dalej zrobic ile mam czasu by powiadomic Inps we Wloszech ze podjalem juz prace w Polsce czy moze jest mozliwosc by te poltora miesiaca bezrobotnego (ktorego wciaz na Wloskie konto mi nie wyplacili?) mi wyplacili choc tutaj w Polsce czy i ile jest na to czasu by przeslac im dokumenty do Wloch? ,bardzo dziekuje i prosze o odpowiedz,,, Pawel

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zasiłek za okres bezrobocia powinieneś otrzymać bez problemu, więc musisz po prostu czekać na decyzję INPS. Problem polega na tym, że w momencie wyjazdu do Polski w celu poszukiwania pracy powinieneś był zgłosić ten fakt w urzędzie pracy/INPS (zgłaszając chęć przeniesienia zasiłku do Polski, po jego przyznaniu) i zarejestrować się w polskim urzędzie jako bezrobotny. Wtedy urzędy miałyby wszystkie informacje potrzebne do tego, by ustalić okres przysługiwania zasiłku.

      Ponieważ tego nie zrobiłeś, szczerze mówiąc nie wiem, jak powinieneś postąpić, więc radziłabym skontaktować się jak najszybciej z INPS i przedstawić sytuację. Możesz ewentualnie powiedzieć, że wyjechałeś do kraju na wakacje (nie wspominając o zamiarze pozostania) i niespodziewanie otrzymałeś ofertę pracy, którą przyjąłeś.

      Jeśli chodzi o pensję, to możesz wysłać pracodawcy ponaglenie zapłaty, najlepiej za pośrednictwem związków, wtedy ma to mocniejszy wyraz.

      Usuń
  15. Witam.Czy jak złożyłem wniosek o NaSpi przez internet na moim profilu w INPS to idzie to bez pośrednio do INPS czy do patronaty i dopiero do inps.
    Czy dobrze rozumuje że idzie to do centrali np W Bolzano i biura pracy czy patronaty są pomijane.
    I proszę mi powiedzieć z własnego doświadczenia i wiedzy.
    Czy jest przepis który mówi ze co miesiąc trzeba być w biurze pracy na podpisanie listy obecności.Pytam dlatego ze Ja składałem wniosek do INPS przez internet z mojego profilu i wszystko poszło ok.A kolega z którym pracuje w jednym hotelu pojechał normalnie do biura pracy i nie został wciągnięty na listę bezrobotnych.Pracownicy biura strasznie roboli mu pod górę było 100 pytań do a to gdzie będzie a to co robi a gdzie,co,jak,dlaczego.
    Został poinformowany że będzie musiał zgłaszać się do biura co miesiąc na podpis obecności.Został również poinformowany ze nie ma już możliwości złożenia wniosku o NASPI przez internet,co jest kłamstwem bo ja taki wniosek składałem.
    Pisze dlatego bo koleżanka która pracuje też w tym samym hotelu pojechała do innego miasta po zasiłek i nie było problemu żadnej listy do podpisania nic,szybko i sprawnie.
    Więc jak to jest w tych biurach pracy.Każdy interpretuje prawo jak chce.Jak mam dobry dzień to wpisze na listę a jak nie to NIE i już.
    Widzę że problem jest tylko w tych biurach bo czy patronata albo INPS problemów nie robią.Jeżeli spełniasz kryteria dostania zasiłku to go dostajesz,no może trzeba czasami troszkę poczekać hihihi 5 miesięcy no ale jest.Pozdrawiam i dziekuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro sam złożyłeś wniosek, to patronato nie ma z tym nic wspólnego - zresztą nawet gdy składa się wniosek za posrednictwem związków zawodowych, to tez idzie on bezpośrednio do INPS, bo związki nie robią nic innego, jak pośredniczą we wklepaniu danych do systemu. ;)

      Kwestia stawiania się w urzędzie pracy (Centro per l'impiego) zależy od prowincji, wiec może się zdarzyć, ze nie musisz w ogóle do urzędu wracać, a może być i tak, ze będą Cie wzywać co tydzień.

      Twierdzenie, ze wniosku o Naspi nie można składać przez internet jest oczywiście bzdura, a zresztą urząd pracy nie ma z tym nic wspólnego - jedyna jego rola jest monitorowanie, ze osoba bezrobotna utrzymuje ten status i uczestniczy w ewentualnie proponowanych szkoleniach.

      Usuń
  16. Witam. Czy Skladajac wniosek o zasilek dla bezrobotnego i wyjazdzajac do kraju jest jakis problem jesli w Polsce mam dzialalnosc gospodarcza zawieszona. Kiedy moge zlozyc wniosek, obecnie jestem na wypowiedzeniu po dwoch latach pracy/lavoro domestico/. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro działalność gospodarcza w Polsce jest zawieszona i polski urząd pracy bez problemu zarejestruje Cię jako osobę bezrobotną (a tego niestety nie wiem, gdyż nie znam polskich przepisów), nie będzie problemu z przeniesieniem zasiłku. Wniosek o przyznanie zasiłku dla bezrobotnych musisz złożyć w ciągu 68 dni od utraty pracy (pisałam o tym tutaj, polecam również lekturę komentarzy: http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2015/01/naspi-nowy-zasiek-dla-bezrobotnych-od.html), na razie więc nie możesz tego zrobić, gdyż nie jesteś jeszcze bezrobotny.

      Usuń
  17. Witam. Zostalem zwolniony przez pracodawce. W trybie natychmiastowym kazal opuscic mieszkanie/badante/. Dzien wolny w buscie page mialem zawsze wstawiony w niedziele, a faktycznie wychodzilem w piatek jako dzien wolny. Czy moge dochodzic roznicy za prace w dzien swiateczny. Dziekuje za pozyteczne informacje, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przede wszystkim dopilnuj, by były pracodawca wypłacił Ci zadośćuczynienie za nie dotrzymanie okresu wypowiedzenia, skoro zwolnił Cię w trybie natychmiastowym (http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2013/07/opiekunki-i-pomoce-domowe-umowa-o-prace.html). Dodatkowo musisz otrzymać odprawę (TFR), część trzynastki oraz równowartość ewentualnie nie wykorzystanego urlopu.

      Jeśli chodzi o dzień wolny, to można spróbować, zwłaszcza jeśli możesz ten fakt jakoś udowodnić. Na Twoim miejscu poprosiłabym o pomoc najbliższe biuro patronato.

      Usuń
  18. Dzieki, ale nie napisalem wszystkiego. Dotrzymal okresu wypowiedzenia/ pracuje u niego drugi raz i drugi raz mnie zwalnia po 1,5 roku/, ale w ostatnim dniu kazal sie wyprowadzic, wiec jestem w hostelu aby zlozyc papiery na zasilek bezrobotny. Co do wyplaty to mam otrzymac 10 lutego na konto wszystko razem. Co do reszty to nie chodzi odzien wolny tylko przez caly okres pracy wolne mialem w piatek a w buscie page zawsze w niedziele, a dni swiateczne sa zawsze lepiej platne, co moge udowodnic bo pozostala tam jeszcze zona, a i podopieczna tez by potwierdzila, ale juz od dawna decyduja corki. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam, pracuje sezonowo, umowa konczy mi sie 31.01 chcialabym przeniesc zasilek do polski. Czy oprocz zajerestroeania sie we wloskim biurze pracy i pobraniu z inps u2 musze zlozyc "domande" na bezrobotne? Planuje wrocic w czerwcu na sezon letni czy o moim powrocie musze poinformoeac jakis urzad tutaj we wloszech?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Abyś mogła przenieść zasiłek do Polski, najpierw musisz uzyskać do niego prawo, więc jak najbardziej musisz złożyć wniosek o jego przyznanie.

      Jeśli wrócisz w czerwcu i podpiszesz nową umowę o pracę, INPS zostanie o tym automatycznie poinformowany przez pracodawcę.

      Usuń
  20. droga Dee mam pytanie moj tata wyjechal kilka lat temu za granice do Wloch ozenil sie z Wloszka po przebytej chorobie zmarl . jak byl jeszcze w Polsce sporzadzil testament (noterialnie-na chwile obecna uprawomocniony )gdzie jestem jedynym spadkobierca wydziedziczajac w nim swoja corke a moja siostre) .tata mial zalozone konto za granica na ktorym jest troche piniedzy nie jest to duza kwota ale zawsze cos , czy ja bedac prawowitym spadkobierca dziedzicze te
    pieniadze w calosci tak jak majatek w Polsce czy beda one dzielon bardzo e na nas obu w tym przypadku jakie prawo nas obowiazuje Polskie czy Wloskie? z gory bardzo dziekuje za odpowiedz bo sprawa ta nie daje mi spokoju ,Wojtek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę nie ten post wybrałeś na zadanie pytania. ;) O włoskim prawie spadkowym pisałam tutaj:

      http://deeoswajawlochy.blogspot.it/2015/10/spadek-we-woszech.html?m=1

      Przede wszystkim należałoby ustalić prawo właściwe - ponieważ w ostatnich latach stałym miejscem zamieszkania Taty były Włochy, najprawdopodobniej obowiązuje prawo włoskie (radziłabym skonsultować się z prawnikiem). Nie oznacza to, że testament spisany w Polsce jest nieważny (chyba że w międzyczasie Tata spisał nowy, unieważniając poprzedni), trzeba będzie jednak zarejestrować go we Włoszech, by został wzięty pod uwagę przy podziale spadku.

      Jak wspomniałam w zalinkowanym artykule, nie jest możliwe wykluczenie siostry ze spadku, gdyż część spadku należy jej się w ramach zachowku, do tego dochodzi jeszcze żona zmarłego, która również ma do niego prawo.

      Usuń
    2. droga Dee,dziekuje jak zawsze za szybka i wyczerpujaca odpowiedz na moje pytanie (w najblizszym czasie napewno skonsultujemy sie z prawnikiem) jeszcze raz dziekuje i pozdrawiam

      Usuń
  21. Mam pytanie do Pani. Czy jesli pracowalam w jednym miescie i tam zawsze skladalam wniosek o zasilek, a teraz przenosze sie w inne miejsce (inna comune) to moge zlozyc wniosek nadal w tym urzedzue co zwykle?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wniosek składa się przez internet, nie ma możliwości złożenia go bezpośrednio w INPS.

      Usuń
  22. Witam,
    pobieram włoski zasiłek od października 2017 r. Teraz wróciłam do Polski, ale nie poinformowałam tamtejszego urzędu pracy o tym, że wyjeżdżam. Nie mam też druku U2. Czy jeśli teraz zarejestruję się w Polsce jako bezrobotna, to urzędy załatwią resztę między sobą? Czy muszę poinformować urząd pracy, że wracam? Co jeśli tego nie zrobię, a tylko zarejestruję się w Urzędzie pracy?
    Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Radzę poinformować urząd pracy, w którym jesteś zarejestrowana o wyjeździe z Włoch, chociażby telefonicznie lub mailowo (o dokładną procedurę zapytaj u źródła), gdyż urząd powinien wiedzieć, że nie jesteś już do jego dyspozycji i nie ma sensu wzywać Cię na szkolenia i czy oferować Ci pracy.

      Po rejestracji w polskim urzędzie pracy, INPS otrzyma odpowiednią informację na ten temat oraz przekaże druk U2, o który UP będzie musiał wystąpić w Twoim imieniu, skoro tego nie zrobiłaś. Uprzedzam, że może to wydłużyć całą sprawę.

      Usuń
  23. Witam! Mòj mąż mieszkał i pracował we Włoszech przez 9 lat.W 2017 roku do czerwca pobierał włoski zasiłek dla bezrobotnych.Po zakonczeniu zasiłku,w lipcu wròcilismy do Polski na stałe i podjął pracę.Czy mąż ma obowiązek wykazywać włoskie "disoccupazione"w rozliczeniu podatkowym za 2017 rok?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie piszesz, czy chodzi o zeznanie polskie, czy włoskie - polskich przepisów nie znam, nie potrafię więc powiedzieć, czy włoski zasiłek dla bezrobotnych powinien zostać wpisany do polskiego PIT-u (podejrzewam, że zależy to od tego, czy mąż w 2017 r. uzyskał też dochody w Polsce), natomiast obowiązek złożenia zeznania we Włoszech zależy m. in. od tego, gdzie mąż miał rezydencję podatkową w 2017 r. Piszesz, że wrócił do Polski w lipcu - jeśli pobyt we Włoszech przekroczył w zeszłym roku 183 dni, na pewno w oczach włoskiego fiskusa był on włoskim rezydentem podatkowym. Jeśli jednak dochód z zasiłku był jedynym dochodem, jaki uzyskał on we Włoszech, to INPS pobrał już odpowiednie zaliczki na poczet podatku dochodowego (wynikają one z zaświadczenia o rocznych dochodach, o które trzeba wystąpić do INPS) i nie ma konieczności składania zeznania. Może się to jednak opłacać, jeśli mąż podejrzewa nadpłatę podatku lub może skorzystać z ulg podatkowych - najlepiej sprawdzić zeznanie wstępnie wypełnione już przez urząd skarbowy (tzw. precompilato).

      Jeśli mąż nie jest zarejestrowany na stronie INPS, radziłabym to zrobić, gdyż po rejestracji będzie mógł samodzielnie ściągnąć zarówno zaświadczenie o dochodach z zasiłku (tzw. Certificazione Unica), jak i zeznanie podatkowe, które ewentualnie będzie mógł zmodyfikować i przesłać, jeśli zajdzie taka potrzeba.

      Usuń
  24. Witam. A wie Pani może ile trwa wydanie druku U2, czy wydają od ręki czy trzeba czekać a jeśli się czeka to ile czasu?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie wiem, jak długi może być czas oczekiwania, z dużym prawdopodobieństwem zależy to m. in. od oddziału INPS.

      Usuń
  25. Dzień dobry, czy orientuje się Pani czy przyznany zasiłek można najpierw pobierać we Włoszech mieszkając we Włoszech a później przenieść do Polski?Czy transfer dotyczy bezrobotnego otrzymanego zaraz po zakończeniu pracy?pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zasiłek można przenieść do Polski w każdej chwili, w przepisach unijnych chodzi o to, by zapewnić osobom udającym się do innego państwa UE w poszukiwaniu pracy utrzymanie prawa do zasiłku, który pobierają.

      Usuń
  26. Witam. Pobieram zasilek od października. Teraz wracam do Polski i przenoszę zasiłek do Polski. Poprosiłam o formularz U2 i jednocześnie formularz U1. Pani powiedziała ze U1 się bierze tylko jeśli się pobiera zasiłek w Polsce. To powinna mi wydać czy nie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coś się urzędniczce pomieszało, druk U1 poświadcza okresy ubezpieczenia we Włoszech i może Ci się przydać do ubiegania się o zasiłek dla bezrobotnych w Polsce (jeśli okres przepracowany w Polsce nie wystarczy do uzyskana tamtejszego świadczenia i trzeba doliczyć lata składkowe z Włoch). Nie oznacza to, że już ten zasiłek pobierasz, tylko że aby go ewentualnie otrzymać, potrzebujesz druku U1, by okazać go w polskim urzędzie pracy.

      Polecam urzędniczce lekturę okólnika INPS z 2010 r., punkt 1:

      https://www.inps.it/bussola/visualizzadoc.aspx?svirtualurl=%2Fcircolari%2Fcircolare%20numero%20132%20del%2020-10-2010.htm

      Usuń
  27. Witam!
    W sierpniu zamierzam wrócić z rodziną do Polski, jakie dokumenty potrzeba z tutejszych urzędów (wystarczy w/w U1) ?
    Zwalniam się sam i z tego co wiem to nie przysługuje mi zasiłek.Czy mam rację ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się, dobrowolna rezygnacja z pracy pozbawia Cię prawa do zasiłku dla bezrobotnych.

      Jeśli chodzi o dokumenty, pisałam o tym na FB - pozwolisz, że wkleję:

      "Coraz więcej Polaków decyduje się na powrót do Polski, często więc pytacie, jakie dokumenty zabrać z Włoch i o co trzeba zadbać przed wyjazdem. Tak naprawdę nie ma tego dużo - warto wybrać się do INPS o wydanie druku U1 potwierdzającego okres zatrudnienia we Włoszech i ewentualnie U2, jeśli macie prawo do zasiłku dla bezrobotnych i chcecie przenieść go do Polski. Na pewno przydadzą się też umowy o pracę i odcinki płacy (buste paga), więc radzę ich nie wyrzucać.

      Ponieważ we Włoszech nie istnieją świadectwa pracy, dobrze by było, gdyby pracodawca wystawił Wam referencje, które mogą się przydać podczas poszukiwania pracy w Polsce.

      Jeśli Wasze dzieci zostały we Włoszech zaszczepione, poproście w ASL o wydanie zaświadczenia o wykonanych szczepieniach, a nuż się przyda np. w polskiej szkole? Oczywiście nie muszę przypominać o konieczności zabrania ze sobą świadectw szkolnych, żeby było jasne, do której klasy powinny zostać przyjęte Wasze dzieciaki.

      I jeszcze jedna, bardzo ważna rzecz, o której często zapominacie, gdyż przepisy w Polsce różną się od włoskich i wydaje się Wam, że nie ma sensu zawracać sobie tym głowy - chodzi o wymeldowanie się z Włoch. Musicie wiedzieć, że zgodnie z włoskimi przepisami, każda osoba zameldowana we Włoszech jest automatycznie uznawana za włoskiego rezydenta podatkowego. Jeśli włoski fiskus jakimś cudem wykryje Wasze zagraniczne dochody i ewentualnie posiadane nieruchomości, może domagać się zapłaty należnego podatku - to tak w ramach ostrzeżenia."

      Usuń
  28. Dziękuję bardzo za pomoc ☺☺☺

    OdpowiedzUsuń
  29. Witam serdecznie! Od wrzesnia przyznano mi zasilek dla bezrobotnych jestem jeszcze we Włoszech,chce wrocic do Polski na koniec roku poniewaz od stycznia 2019 mam zapewniona prace w kraju.W jaki sposob moge powiadomic Inps o rezygnacji z zasilku? Czy mozna wyslac maila?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W ciągu 30 dni od rozpoczęcia pracy musisz powiadomić o tym INPS na pomocą druku Naspi Com - nie ma znaczenia fakt, że będziesz pracowała w Polsce, liczy się fakt podjęcia zatrudnienia. Na podstawie podanych przez Ciebie danych (umowa na czas określony/nieokreślony oraz przewidywany dochód roczny) INPS oceni, czy zasiłek zostanie Ci odebrany, zawieszony czy zmniejszony.

      Usuń
  30. Witam serdecznie, mam wielką prośbę ... Po 4 latach pracy muszę, zjechać do Polski, dostałam pismo od pracodawcy 16 dni przed upływem zwolnienia mnie..
    pragne zapisać się w polskim biurze dla bezrobotnym. Czytając różne wcześniejsze wpisy dowiedziałam się że muszę mieć DOKUMENTY U1iU2 żeby moc przedstawić w PUP.Dzisiaj byłam w Centro per l'impiego i powiedzieli mi że mogę zarejestrować się dzień po otrzymaniu zwolnienia, pytałam druki to mowil ze U1 wydać mogą ale o U2 nie wiedzieli nic....
    Jak to poprawnie zrobić.... GDZIE się udać... Bardzo proszę, pokierować mnie .. Czyli co komu mówić i gdzie???? Bo wiadomo nie mogę powiedziec zapisując się do bezrobotnego włoskiego że,chce odczekać 2 dni i przyjść z wiadomością że wracam do Polski.... JAK TO ZAŁATWIĆ POPRAWNIE????

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Urząd pracy (Centro per l'Impiego) nie wydaje druków U1/U2, zajmuje się tym INPS. Rejestracji w Centro per l'Impiego możesz dokonać w momencie składania wniosku o przyznanie zasiłku dla bezrobotnych (Naspi), nie trzeba udawać się specjalnie w tym celu do urzędu pracy.

      Po złożeniu wniosku o zasiłek musisz wybrać się osobiście do INPS i tam poprosić o wydanie europejskiego druku U2. Jeśli tego nie zrobisz, możesz poprosić polski urząd pracy o wystąpienie o jego wydanie do INPS, choć będzie to trwało trochę dłużej.

      Podsumowując, po kolei:

      - złóż wniosek o zasiłek dla bezrobotnych (http://deeoswajawlochy.blogspot.com/2015/01/naspi-nowy-zasiek-dla-bezrobotnych-od.html)
      - wystąp do INPS o wydanie druku U2
      - przed wyjazdem poinformuj Centro per l'Impiego o terminie wyjazdu, by zapisali, że od tego dnia nie będziesz już gotowa do podjęcia nowego zatrudnienia
      - w ciągu 7 dni od momentu powrotu do Polski zarejestruj się w PUP, który poinformuje o tym fakcie INPS

      Usuń
  31. Witam. Proszę o pomoc. W 2018 roku dostawałam zasiłek dla bezrobotnych najpierw we Włoszech, a później jeszcze po powrocie do Polski do czerwca zasiłek został przeniesiony do Polski. Czy muszę to zgłosić do Urzędu Skarbowego i jakie dokumenty będą mi do tego potrzebne?
    Z góry dziękuję za pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli w 2018 r., oprócz pobierania zasiłku, uzyskałaś również dochód z pracy, musisz złożyć we Włoszech zeznanie podatkowe, na podstawie zaświadczeń o dochodach uzyskanych od pracodawcy (musi Ci je przesłać do końca marca) oraz z INPS. Weź pod uwagę, że INPS nie przesyła automatycznie zaświadczenia, musisz sama się o nie upomnieć (począwszy od 28 lutego) w jeden z następujących sposobów:

      - pobierając je z portalu INPS, jeśli jesteś na nim zarejestrowana i posiadasz kod dostępu
      - dzwoniąc z Polski na numer +390659058000 lub +390659053132 (zaświadczenie zostanie Ci wówczas przesłane)
      - udając się do INPS osobiście
      - korzystając z pośrednictwa biur CAF/patronato lub niektórych urzędów gminy
      - wysyłając wniosek elektroniczną pocztą certyfikowaną (jeśli posiadasz taką skrzynkę) na adres richiestacertificazioneunica@postacert.inps.gov.it, załączając skan dokumentu tożsamości

      Usuń
    2. A jeśli nie uzyskałam żadnych dochodów oprócz zasiłku dla bezrobotnych, to nie muszę się rozliczać?
      Jeszcze raz bardzo dziękuję za pomoc, jest Pani nieocenionym źródłem wiedzy.

      Usuń
    3. Nie musisz, gdyż INPS wpłacił do urzędu skarbowego zaliczki w należnej wysokości, skoro nie uzyskałaś innych dochodów.

      http://deeoswajawlochy.blogspot.com/2013/04/roczne-zeznanie-podatkowe-osob.html

      Usuń
  32. Dziękuję bardzo za informację. A co z Urzędem Skarbowym w Polsce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie znam polskich przepisów podatkowych, ostatni raz rozliczałam się z polskim fiskusem w 2004 roku. ;)

      Usuń

Komentarze są moderowane, więc na ich publikację trzeba trochę poczekać. Komentarze niekulturalne lub niezgodne z netykietą nie będą publikowane, proszę Was też o pozostawianie komentarzy odnoszących się do tematu artykułu. Tylko w ten sposób jestem w stanie zapewnić przejrzystość bloga! Dziękuję za komentarze i za współpracę. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...